27.05 - 03.06.2023 kr. 12.500 Bestil

Provence: Klassisk cykelferie i Sydfrankrigs skønneste landskaber

Rejsebeskrivelse

Dér, hvor Frankrig bliver et middelhavsland med vin-, oliven- og lavendelmarker, hvor romerne grundlagde en af deres første provinser, hvor middelalderbyer ligger spredt med rund hånd og hvor køkkenet er en yderst velsmagende kombination af fransk og middelhav - lige dér ligger et af verdens bedste cykelområder, nemlig Provence.

Det gamle Provence (også kendt som ’Provence Profonde’) i baglandet øst for det mytiske bjerg, Mont Ventoux, udmærker sig ved sit cykelvenlige vejnet af små, fredelige landeveje, der forbinder traditionelle landsbyer, hvor livet uforandret går sin stille gang. Vores gode cykler med mange og lave gear er yderst velegnede til Provences’ bakkede terræn – og måske til en mere udfordrende cykeltur til toppen af vindblæste Mont Ventoux.

På turen overnattes to forskellige steder i de mindre byer Sault og Buis-les-Barronies og på hyggelige familiedrevne hoteller. Endda med en pool i Buis.

Provence har noget for alle. Ikke mindst for cyklister og livsnydere og destinationen har altid været elsket af vores cykelglade turledere, som på denne tur har udvalgt deres favoritruter samt tilføjet nye og spændende strækninger. Du får udleveret turbeskrivelsen og gode kort, så du selv kan finde rundt, men er selvfølgelig også velkommen til at følges med vores turleder og cykelansvarlige, som hver dag cykler med på ruten.

Klik ind og læs mere om rejse detaljer herunder.

Download rejsebeskrivelsen her

Dag 1. Med fly til Sydfrankrig – Indkvartering i landsbyen Sault

Indlogering i Sault og klargøring af cykler

Vi flyver til Lyon i Sydfrankrig, og har omkring to timers kørsel gennem Provence til landsbyen Sault, hvor vi har rejsens tre første overnatninger. Sault er berømt for sin produktion af lavendel, som blomstrer om sommeren og tiltrækker mange besøgende. Resten af året ånder der fred og ro i den lille landsby, som ligger smukt på en klippefuld top i knap 800 m.o.h. med udsigt over dalens uendelige hvede- og lavendelmarker.

Er der tid efter ankomsten, går vi en tur rundt i byen og nyder de gamle stenhuse og udsigten til det berømte bjerg Mont Ventoux, som knejser på den anden side af dalen. Turlederen vil informere om ugens program og de mange cykelmuligheder i området. Måske er der også tid til, at du allerede i dag får udleveret og tilpasset din cykel.

-/-/-

Dag 2. Cykeltur gennem kløften Gorges de la Nesque

Kløften Gorges de la Nesque – UNESCOs Mont Ventoux biosfære reservat

Turens første cykeldag tager os gennem en af de mest berømte kløfter i Provence - Gorges de la Nesque – som er en del af UNESCOs Mont Ventoux biosfære reservat. Du kan se frem til en meget smuk tur på en relativ smal, men god vej gennem et rigt, varieret landskab og med masser af udsigter undervejs.

Efter 10 kilometer får vi følgeskab af Nesquefloden, som derefter forsvinder ud af syne. Den syner ikke af meget, men har alligevel formået at skære sig gennem Vaucluseplateauet og skabe den 25 kilometer lange Nesquekløft, der flere steder er omkring 400 meter dyb. Ubegribeligt hvad vand erosion kan udrette over tid!

På turens første del fra Sault til den lille flække Monieux er det marker med lavendel, hvede og spelt der dominerer landskabet – afbrudt af grønne Côtes de Ventoux vinmarker. Fra Monieux fortsætter vi mod Methamis og drejer af mod Ville-sur-Auzon, hvor der er gode muligheder for at tanke op af lækkerier, kaffe o.s.v. på byens cafeer og restauranter. I udkanten af byen kan vi tanke frisk kildevand inden vi fortsætter. 

Kort efter Monieux skifter landskabet fra opdyrket land til et vildt og barskt kløftlandskab af marquis, fyrretræer, eg, huler og klipper. På hele ruten gennem kløften er det bare at nyde omgivelserne og stilheden, mens du langsomt stiger op mod passet. Tag endelig pauser undervejs og nyd de store udsigter – blandt andet foran den 872 meter høje Rocher du Cire klippeformation - for alt godt får en ende og snart går det nedad og henover sletten, hjem mod Sault og den sidste bakke op til byen. 

Sault-Sault: Ca. 65 km / + 900 højdemeter

M/-/-

Dag 3. Cykling: Rundtur i dalen, og fornemmelsen af det legendariske bjerg Mont Ventoux

"Det skaldede bjerg" - det legendariske Mont Ventoux kendt fra Tour de France

I dag er der flere muligheder at vælge imellem i forhold til dagens cykeldistance og sværhedsgrad. Måske skal du på en let tur i dalen nedenfor byen; på en lidt længere tur med en god stigning op til passet Col de l'Homme Mort eller bestige det legendariske Mont Ventoux?

  1. Er du til en stille og rolig dag på cyklen anbefales rundturen nord for Sault, som tager et par timer, og hvor højdemeterne er overskuelige. Turen kan forlænges efter behov. Resten af dagen kan nydes i Sault evt. med et besøg på Boyer Nougat fabrik (etableret i 1887), der fremtryller søde lækkerier som eks. nougat, macaroons og speltkiks. Eller en smuk tur til fods mellem lavendelmarkerne – også selvom de ikke blomstrer forår og efterår.
  2. Cykelturen op over passet Col de l'Homme Mort (1.213 m.o.h.) giver med en jævn stigning på 3-7% over 10 kilometer fornemmelsen af at bestige et bjerg på cykel. Ekstra bonus på denne bjergtur er en kort sektion på noget så ufransk som en cykelsti og ikke mindst en ualmindelig flot panoramaudsigt over bjerge, dale og landevejen, der slanger sig gennem landskabet på nedkørslen mod Col de Macuegne
  3. Endelig er det muligt at forsøge sig med BJERGET - det 1.912 meter høje bjerg Mont Ventoux, som i dag er verdenskendt grundet sin store betydning i Tour de France -cykelløbets lange historie. Mont Ventoux står isoleret for enden af Rhônedalen og dominerer hele regionen. Toppen er uden vegetation (heraf tilnavnet ’det skaldede bjerg’) og dækket af kalksten, hvis lyse farve på afstand får det til at ligne sne. At cykle til toppen af dette legendariske bjerg er en drøm for mange, men kræver gode vejrforhold. Ventoux betyder stormfuld på fransk og langt de fleste af årets dage blæser der en kraftig vind, som besværliggør adgangen til bjerget. Men er vejret med os og har du mod på udfordringen, så er opkørslen her fra Sault klart den letteste af bjergets tre opkørsler (eller den mindst anstrengende er nok mere korrekt …) I kilometer er det den længste, men stigningen er mindre stejl og højdemeterne færre end på Bédoin- og Malaucène-ruterne.

Tilbage i Sault nydes den sidste aften i byen, inden vi i morgen flytter base til Buis-les-Barronies.

Rundtur i dalen: Ca. 16 km / 300 højdemeter
Col de l'Homme Mort: Ca. 40 km / 700 højdemeter
Mont Ventoux: Ca. 52 km / + 1.250 højdemeter

M/-/-

Dag 4. På cykel fra Sault til Buis-les-Barronies

Fra region til region - fra Sault til Buis-les-Barronies

Efter tre dage i Sault er det blevet tid til at skifte base til Buis-les Barronies, som ligger godt 30 km nordvest for Sault. Bagagen bliver kørt, mens du cykler mellem de to byer.

Der er forskellige ruter, alt efter hvor mange kilometer du har lyst til at cykle. Men alle ruterne kommer forbi den lille landsby Montbrun-les-Bains, der blandt andet er kendt for sine helbredende kilder. Vejene hertil går gennem områder med vin, lavendel og kirsebærtræer og i baggrunden kan du, næsten vanligt, nyde udsigten til Mont Ventoux.

Montbrun-les-Bains er en af de fineste landsbyer i Frankrig. Dens huse nærmest smyger sig op ad siderne på en bakketop midt i det karakteristiske provencalske landskab. Inde i den gamle bydel, gennem en lille byport, er du hensat til middelalderen, hvor byen blev grundlagt. Fra byens caféer kan du nyde udsigten tilbage over det landskab, du netop har kørt igennem.

Efter Montbrun går turen op gennem Toulerenc-dalen. Vejen er næsten uden trafik og dalen er snæver med dramatiske klippeformationer. Flere steder er der adgang ned til floden – måske det frister at få dyppet tæerne? Ved udgangen af slugten ligger det lille Aulan slot, der siden middelalderen har vogtet over indgangen til dalen.

Med sine godt 2.500 indbyggere er Buis-les-Barronies næsten dobbelt så stor som Sault. Byen ligger på højre bred af den knap 100 kilometer lange Ouvèzeflod, der er en lille biflod til Rhône. Ved ankomsten til Buis-les-Barronies tjekker vi ind på hotellet og kan gå på opdagelse i de nye omgivelser inden aftensmaden på hotellet. Måske endda nå en tur i pool’en.

Sault til Buis-les-Baronnies: Ca. 52 km / + 650 højdemeter

 

M/-/A

Dag 5. Markedsdag i Buis-les-Barronies - Cykling Toulerencdalen eller Vaison-la-Romain

Cykling blandt lavendelmarker i det klassiske Sydfrankrig

Buis-les-Baronnies er omgivet af græsarealer, vinstokke, lavendelmarker og olivenlunde. Som i Sault, fremstår Mount Ventoux stolt over landskabet i det fjerne. Onsdag og lørdag formiddag er markedsdag i Buis-les-Baronnies ved byens charmerende springvand og her kan du, omgivet af arkader, nyde markedets farver, folk og produkter, som dufter langt væk af Provence.

I det hele taget er Buis-les-Barronies indbegrebet af Sydfrankrig. Livet leves på caféer i skyggen under de smukke platantræer. Butikkerne sælger gode lokale produkter og spisestederne excellerer i lækre og sunde sydfranske retter. Nyd også byens smukke, pudsede og malede gamle huse.

Efter lidt shopping på markedet, er det tid til at opleve området omkring Buis-les-Baronnies fra cykelsadlen.

  1. En mulighed er turen ud i bakkerne i den grønne Toulerencdal syd for byen, hvor vi blandt andet kommer igennem Brantes – en sand perle af en bjerglandsby med gamle stenhuse, brostensbelagte gader og hvælvede passager. Langt væk fra alting hersker der i Brantes en afslappet fred og ro, hvilket har lokket en del kunstnere til landsbyen. Her finder du blandt andet keramikværksteder, cafégallerier, smedejern, stenkarver - og panoramaudsigt over Mont Ventoux.
  2. Man kan også vælge at cykle til Vaison-la-Romaine, der i romertiden var en af de rigeste byer i Narbonneprovinsen og i dag er et af Frankrigs største arkæologiske steder. En romersk bro krydser floden Ouvèze, der deler den moderne bydels centrum og den spektakulære brostensbelagte bakketop med den gamle bydel.

Toulerencdalen: Ca. 55 km / + 1.000 højdemeter

Vaison-la-Romain: Ca. 65 km / + 900 højdemeter (kan forkortes eller forlænges)


M/-/A

Dag 6. Cykling: Vin & Olivenruten, Ennuyedalen eller Mont Ventoux the hard way

Cykling blandt middelalder landsbyer, vinmarker og olivenlunde

På turens sidste 2 cykeldage (Dag 6 & Dag 7), kan du vælge mellem de 3 turforslag listet nedenfor:

  1. En populær rute til turens sidste cykeldag er den, vi kalder ’Vin og Oliventuren’. En skøn rute nordvest for Buis-les- Baronnies, som opsummerer alt det bedste Provence kan byde en cyklist. Små, ubefærdede landeveje der krydser gennem et bølgende landskab af vin og olivenmarker, hyggelige middelalder landsbyer med caféer og restauranter samt en lettere udfordrende stigning op mod passet Col d'Ey – efterfulgt af en dejlig nedkørsel til Buis-les-Barronies, som fluks blæser sveden af panden.
  2. Har du lyst til færre kilometer men flere højdemeter, så kast dig ud i ruten rundt om Ennuyedalen nordøst for Buis-les-Barronies, med tre gode stigninger og et besøg i den isolerede og maleriske by Le Poët-Sigilat.
  3. Endelig er det også fra Buis-les-Barronies, at de seje Tour de France-opkørsler fra Malaucène eller Bedoin til Mont Ventoux findes, hvis det ellers kunne friste nogen.

M/-/A

Vin & Olivenruten: Ca. 70 km / 1.100 højdemeter
Ennuyedalen: Ca. 50 km / 1.400 højdemeter
Mt. Ventoux: ca 100 – 120 km / 2.200 højdemeter

Dag 7. Cykling: Vin & Olivenruten, Ennuyedalen eller Mont Ventoux the hard way

Festlig afskedsaften med Provence på hotellets restaurant

På turens sidste 2 cykeldage (Dag 6 & Dag 7), kan du vælge mellem de 3 turforslag listet nedenfor:

  1. En populær rute til turens sidste cykeldag er den, vi kalder ’Vin og Oliventuren’. En skøn rute nordvest for Buis-les- Baronnies, som opsummerer alt det bedste Provence kan byde en cyklist. Små, ubefærdede landeveje der krydser gennem et bølgende landskab af vin og olivenmarker, hyggelige middelalder landsbyer med caféer og restauranter samt en lettere udfordrende stigning op mod passet Col d'Ey – efterfulgt af en dejlig nedkørsel til Buis-les-Barronies, som fluks blæser sveden af panden.
  2. Har du lyst til færre kilometer men flere højdemeter, så kast dig ud i ruten rundt om Ennuyedalen nordøst for Buis-les-Barronies, med tre gode stigninger og et besøg i den isolerede og maleriske by Le Poët-Sigilat.
  3. Endelig er det også fra Buis-les-Barronies, at de seje Tour de France-opkørsler fra Malaucène eller Bedoin til Mont Ventoux findes, hvis det ellers kunne friste nogen.

Her på dag 7, tager vi en festlig afsked med Provence om aftenen på hotellets restaurant

M/-/A

Vin & Olivenruten: Ca. 70 km / 1.100 højdemeter
Ennuyedalen: Ca. 50 km / 1.400 højdemeter
Mt. Ventoux: ca 100 – 120 km / 2.200 højdemeter

Dag 8. Afrejse

Vi rejser og tager afsked med Provence

Efter en aktiv cykel uge har vi nu set og oplevet det fascinerende Provence. Efter morgenmaden kører vi til lufthavnen i Lyon, hvorfra vi flyver hjem til Danmark.

M/-/-

Vigtig information om denne rejse

Rejsens varighed:

8 dage - 7 nætter

Rejsens sværhedsgrad:

2-3

Inkluderet i rejsens pris:

  • Aktiv grupperejse med 2 dansktalende Gjøa turledere, som også er mekaniker/chauffør til følgevogn
  • Flyrejse København - Lyon t/r
  • Bustransfer fra og til lufthavn
  • Følgevogn på cykelturene
  • Alle overnatninger i delt dobbeltværelse
  • Inkluderede måltider som anført i rejseprogrammet. Halvpension på hotellet i Buis.
  • Bidrag til Rejsegarantifonden
  • Leje af sportscykel 

IKKE inkluderet i rejsens pris:

  • Evt. afbestillingsforsikring og/eller rejseforsikring
  • Ikke inkluderede måltider måltider, som anført i rejseprogrammet
  • Evt. tillæg for enkeltværelse på DKK 1750,-
  • Drikkevarer 
  • Tillæg for leje af EL-cykel eller racer cykel DKK 650,-

Overnatninger på rejsen:

Vi bor på to mindre familiedrevne hoteller, det ene midt i Sault (turens første tre overnatninger), det andet lige udkanten af Buis-les-Barronies (turens sidste fire overnatninger). I Buis findes en dejlig have og en lille pool ved hotellet. Hotellet i Buis har egen restaurant.

På begge hoteller overnattes i topersoners værelser med eget bad og toilet. Der er mulighed for enkeltværelse mod et tillæg.

Flyrejsen og lokal transport på destinationen:

Vi flyver fra København til Lyon t/r. Du er velkommen til, at kontakte os for at få oplyst flytiderne. På destinationen har vi hyret et lokalt transportfirma til at forestå bus transfers.

Måltider på rejsen:

Inkluderede måltider i rejsens pris er noteret på hver enkelt dag i rejseprogrammet med M (morgenmad), F (frokost) og A (aftensmad). Hvis et måltid ikke er inkluderet markeres det med – 

Frokost kan man købe undervejs hos lokale købmænd (brød, ost og diverse specialiteter) eller på små caféer eller restauranter i byerne, vi cykler igennem. Beregn mellem € 10-15 for en suppe/pastaret og € 15-20 for en hovedret.

Der er halvpension inkluderet de 4 nætter på hotellet i Buis.
De første 3 aftener i Sault vil der arrangeres fællesmiddag hver aften, hvor turlederen og/eller den cykelansvarlige vil tage jer, som har lyst til at deltage, med på en af sine yndlingsrestauranter i byen.

Område og klima 

Klimaet i Provence er meget varmt om sommeren, hvorfor vi rejser hertil i foråret. På denne årstid minder temperaturen om en god dansk sommer. Der kan dog forekomme byger, og der er naturligvis koldere i bjergene.

De klimatiske forhold er generelt meget behagelige i Provence i maj/juni. Det er overvejende tørvejr og solskin, oftest med dagstemperaturer omkring 24-25 grader, altså som en dejlig dansk sommerdag. Der kan dog opstå dårligt vejr, som i resten af verden, og det er derfor vigtigt at medbringe det rigtige udstyr - se pakkeliste for turen.

Gennemsnits temperatur i Provence i maj/ juni:

Min: 12-16 grader

Max: 22-26 grader

Solskinstimer pr. dag: 11

Nedbør i mm pr dag: 1

Lokal valuta & kreditkort:

Du kan bruge gængse kreditkort langt de fleste steder, men det er altid en god idé at medbringe lidt Euro i kontanter. 

Wifi og mobildækning på overnatningsstederne:

Der er adgang til wi-fi og mobildækning på begge hoteller.

Kort og Rejselitteratur 

Michelin 1:150.000 er klart det bedste.

Lonely Planet Provence & Cote d’Azur.

Cykelruterne 

8 dage — heraf 6 cykeldage, for ham/hende i almindelig god form, men også med muligheder for udfordringer for dem, der ønsker det. 

Cykelruterne ligger typisk på 50-70 kilometer dagligt med mulighed for at forkorte eller forlænge etaperne.. Forvent at cykle i 4-7 timer dagligt. På langt de fleste af turene kører vi på små og gode asfaltveje med begrænset biltrafik. Enkelte steder kan der være korte strækninger på grus og et par steder er vi nødt til at cykle en kort distance på en større vej. Terrænet er gennemgående kuperet og nogle ruter har flere større stigninger, for jer som elsker højdemeter. For at få det fulde udbytte af turen er det vigtigt at have en rimelig god grundkondition.

De fleste dage starter og slutter cykelruterne ved overnatningsstedet. 

Cykelvalg

På denne tur anvendes cykler med udvendige gear og håndbremser på henholdsvis for og baghjul. Enten racer eller turcykel, du bestemmer selv. Der er også mulighed for el-cykel. Af sikkerhedsmæssige hensyn på turen, forventer vi, at du inden afrejsen har tilegnet dig de nødvendige færdigheder, så du på turen er fuldt fortrolig med gearskifte, bremser og kan kontrollere din fart.

Cykelmekaniker og vogn

Der er 2 erfarne danske turledere på rejsen. Den ene vil cykle hver dag, og den anden vil fungere som cykelmekaniker og køre følgevognen, der sikrer, at vi kan få support hvis det skulle blive nødvendigt. Følgevognen kan ikke følge gruppen 100% hele tiden, men vi har adgang til den nogle gange i løbet af dagen. Hvor ofte afhænger blandt andet af vejenes forhold, parkerings muligheder m.m. 

Udstyrs- og Pakkeliste

Inspiration til din pakning:

Nedenfor ser du et forslag til, hvad du bør medbringe på cykelferien. Er du i tvivl om noget i den forbindelse, så kontakt os gerne for et godt råd.

Stor og lille bagage til rejsen

Din store bagage, er den du tjekker ind på flyet, og den der står på overnatningsstedet under rejsen. Det kan være en duffelbag, rygsæk eller kuffert helt efter dit valg. Den lille bagage bør være en dagstursrygsæk og kan være din håndbagage på flyrejsen. 

Et godt rejseråd mht til din bagage:

I sjældne tilfælde, kan det ske, at den indtjekkede bagage kommer forsinket frem til destinationen pga fejl m.m. i lufthavnen. For at forebygge denne situation, anbefaler vi, at man pakker de vigtigste cykeltøj/udstyr og lidt skiftetøj i dagstursrygsækken, som jo er med som håndbagage. Så er man garderet, og kan deltage på første vandretur uden problemer, indtil den forsinkede bagage bliver leveret.

Dagtursrygsæk

Vi anbefaler en rygsæk med en størrelse på ca. 12-15 liter, som du kan også have med på cykelturene. Der findes en række rygsække, der er produceret og designet til cykelbrug.

Cykelsko og pedaler

Du kan vælge hjemmefra, om du vil leje cykel med SPD eller Flat pedaler (almindelige pedaler).

Vælger du SPD, så skal du selv medbringe dine kliksko til SPD.

Vælger du Flat pedaler, kan du overveje at  investere i mountainbike sko til formålet. Deres sål er designet til, at give et godt greb på pedalen og er en stor hjælp.

Tøj og udstyr til cykelturene

Decideret cykeltøj er udviklet til fysisk udfoldelse under åben himmel ude i terrænet. Det har derfor en række fordele på cykelturene. Stof og syninger er optimeret mhp at undgå ubehag og skader ved friktion mod kroppen. Stoffet er typisk let og åndbart så fugt fra kroppen kan komme ud, og så tørrer det hurtigt.

- kortærmet Jersey (cykeltrøje, mindst 2 stk)

- langærmet Jersey (cykeltrøje, mindst 1 Stk)

- Langærmet undertrøje (mindst 1 stk)

- 1 stk cykelregnjakke 

- bibshorts (korte cykelbukser, mindst 1 stk)

- bibtights (lange cykelbusker, mindst 1 stk)

- cykelhandsker

- cykelhjelm

- cykelflasker

- Solbriller

- Badetøj (der er pool på hotellet i Buis-les-Barronies)

Energi tilskud

Vi anbefaler i høj grad at man er velforsynet hjemmefra med energitilskud i form af energibarer og energidrik. De første har man til rådighed hele tiden i cykeltrøjens lommer, det andet sørger man for at blande i vandflaskerne (tabletter, pulver osv.).  

Energi indtag er vigtigt på cykel, idet kroppen funger præcis som en motor. På vandreture kan man altid gå en lille smule mere. På cykel går man bare i stå.  Man skal derfor indtage energi løbende, og ikke bare i frokostpausen. 

Diverse

Rejsedokumenter, pas, kreditkort, valuta, sygesikringskort, Forsikringspolice nr og kontakt data

Mobiltelefon og oplader

Personlig medicin

Toilettaske

Alkogel

Solcreme